Monday, July 12, 2010

SPAIN-FIFA 2010 winner..

Iniesta akan dikenang selamanya



JOHANNESBURG - Nama Andres Iniesta (gambar) bakal dikenang buat selama-lamanya oleh seluruh rakyat Sepanyol.

Semalam, Iniesta muncul wira selepas menjaringkan gol kemenangan Sepanyol empat minit sebelum masa tambahan tamat ketika menewaskan Belanda 1-0 pada aksi final Piala Dunia 2010 di Stadium Soccer City.

Jaringan tonggak tengah Barcelona itu juga telah membawa skuad La Roja menjulang trofi paling berprestij tersebut buat julung kalinya sejak ia mula diperkenalkan pada 1930.

Bagaimanapun, apa yang lebih menarik, jaringan Iniesta diraikan dengan penuh sim- bolik apabila dia menanggalkan jersinya untuk menunjukkan baju-T putih dipakainya yang tertulis 'Dani Jarque sentiasa bersama kami'.

Kegemilangan Sepanyol - Bosque


DEL BOSQUE (dua dari kiri) mengakui Sepanyol memang berhak untuk memenangi Piala Dunia 2010.

JOHANNESBURG - Jurulatih Sepanyol, Vicente del Bosque menganggap kejayaan menjulang trofi Piala Dunia 2010 buat julung kalinya merupakan kegemilangan terhadap tradisi sukan bola sepak yang mempamerkan corak permainan menarik.

Detik bersejarah karier Casillas


CASILLAS (kiri) mencium teman wanitanya, Carbonero di hadapan jutaan penonton saluran televisyen tempatan Sepanyol awal pagi semalam.
.
TANGKAS...aksi Casillas menyelamatkan pintu golnya pada final, semalam.
TANGKAS...aksi Casillas menyelamatkan pintu golnya pada final, semalam.


JOHANNESBURG - Iker Casillas yang muncul kapten pertama Sepanyol menjulang trofi Piala Dunia, meraikannya dengan mencium wartawan penyiaran yang juga kekasihnya di hadapan jutaan penonton saluran televisyen tempa- tan negaranya.Casillas kini sudah membuat 111 penampilan untuk skuad kebangsaan Sepanyol sejak turun beraksi buat kali pertama pada Jun 2000 pada usia 19 tahun.Kecemerlangan sepanjang aksi Piala Dunia 2010 turut membolehkan Casillas muncul pemenang anugerah Sarung Tangan Emas selaku penjaga gol terbaik.

Mueller raih dua anugerah

JOHANNESBURG - Thomas Mueller,20,(gambar) mengubati kekecewaan Jerman dalam kempen Piala Dunia 2010 dengan memenangi dua gelaran utama, Kasut Emas dan juga anugerah Pemain Muda Terbaik.Penyerang Sepanyol, David Villa, Diego Forlan (Uruguay) dan Wesley Sneijder (Belanda) masing-masing turut mengumpul lima gol, namun Mueller yang mencipta tiga peluang jaringan buat rakan sepasukannya, diberi kelebihan untuk memenangi anugerah tersebut.Sementara itu, Diego Frolan pula dinobatkan sebagai pemenang Bola Emas selepas dinamakan sebagai Pemain Terbaik kejohanan.

Skuad Sepanyol disambut meriah

PEMAIN-PEMAIN Sepanyol tiba di Lapangan Terbang Barajas, Madrid semalam.

MADRID - Pemain-pemain bola sepak Piala Dunia Sepanyol diberikan sambutan meriah sejurus mereka tiba di Lapangan Terbang Barajas di sini semalam.

Sorakan bergemuruh daripada peminat-peminat bola sepak itu bergema apabila ketua pasukan, Iker Casillas keluar dari pesawat bersama jurulatih, Vicenter del Bosque dan menjulang trofi Piala Dunia.

selepas berakhirnya FIFA 2010......

Sotong Paul akan bersara


PAUL berenang dekat replika trofi Piala Dunia di dalam
Akuarium Sea Life di Oberhausen, Jerman semalam.


BERLIN - Sotong kurita selebriti, Paul yang menjadi sensasi kerana meramalkan tujuh perlawanan bola sepak Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan akan bersara daripada membuat ramalan perlawanan bola sepak.

Menurut jurucakap Akuarium Sea Life du Oberhausen, Tanja Munzig, haiwan itu tidak lagi melakukan urusan ahli nujum.Paul akan kembali dengan pekerjaan lama iaitu membuat kanak-kanak gembira,

No comments:

Post a Comment